Ministerie van Defensie

Esports Team

Case Informatie :
  • Location : Nederland
  • Bedrijf : werkenbijdefensie.nl
  • Doel : PR/Branding
  • Defensie-medewerkers in community : 138
  • YouTube views : 206.000
  • Stream-uren bekeken : 12.000


Een high level esports-team voor het Ministerie van Defensie!

Met onze unieke branding-strategie heeft Defensie in een jaar tijd het vertrouwen van gamers gewonnen en een solide basis gecreëerd om gamers te bereiken en te recruiten. 

De vraag

Steeds meer jongeren gamen en daardoor is gaming voor Defensie een interessante plek voor recruitment. Echter zijn gamers niet makkelijk te bereiken en te overtuigen via traditionele middelen zoals advertenties. Daarom wilde Defensie een branding-strategie die aansluit op de belevingswereld van gamers en hen laat zien dat ook gamers bij Defensie kunnen werken.

Het antwoord

Gamers vinden authenticiteit heel belangrijk; ze herkennen snel of een partij écht is geïnteresseerd in hun wereld, of maar doet alsof. Daarom besloten we om de oplossing bij de mensen van Defensie zelf te zoeken in de vorm van een Defensie esports-team. Door te investeren in een team met eigen werknemers dat goed genoeg kan gamen om met de Nederlandse top mee te doen, wordt het respect van de doelgroep gewonnen.

Het resultaat

We waren aangenaam verrast over het game-talent bij Defensie. Uit de selectiedag bleek dat er genoeg medewerkers waren die al ervaring hadden in esports of al op hoog niveau speelden. We hebben een team samengesteld met spelers en coaches uit verschillende defensieonderdelen. Naast gamevaardigheden en afdeling zijn de spelers ook geselecteerd op mediavaardigheden, zodat er hoogwaardige content kan worden gemaakt. 

In 2020 hebben we, in samenwerking met arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum en videoproducent Kaaps, een uitgebreide selectiedag, een YouTube-serie, de Esports Defensie Cup en een officiële wedstrijd met een team van het Britse leger georganiseerd. Zowel op social media als van andere pro-teams en partners hebben we hele positieve reacties gekregen. Door te investeren in de gaming-community heeft Defensie in een jaar tijd een solide basis gecreëerd voor recruitment waar nog jarenlang profijt uit gaat komen.