World Electronic Sports Games

Toernooi-organisatie

WESG 2018 in getallen
  • 6 games
  • 411 spelers
  • 58 vertegenwoordigde landen
  • 4+ miljoen uur bekeken stream
  • $2.500.000,- prijzengeld



WESG: een esports-toernooi leiden op wereldniveau

Everything Esports zorgt al drie jaar voor een soepel verloop van een van de grootste StarCraft II-toernooien ter wereld.

De vraag

WESG is een esports-wereldkampioenschap vergelijkbaar met de Olympische Spelen dat wordt georganiseerd door AliSports, een merk van Alibaba. Het is een prestigieus toernooi met toernooien in verschillende games, miljoenen dollars in prijzen, duizenden toeschouwers en deelnemers van over de hele wereld. Wij werden gevraagd om het StarCraft II-toernooi te begeleiden, wat inhoudt dat wij ervoor zorgen dat alle wedstrijden op tijd en onder eerlijke omstandigheden worden gespeeld. 

Het antwoord

Bij game-toernooien zijn drie factoren die invloed hebben op het verloop: de techniek, communicatie met de spelers en de integriteit van het toernooi. Per onderdeel werken we nauwkeurig en doelgericht om de kans op problemen zo klein mogelijk te houden.

  1. Techniek

    De meeste vertraging bij gametoernooien komt door falende techniek, dus die testen we zoveel mogelijk van tevoren. Zijn er genoeg computers en zijn ze sterk genoeg voor het spel? Is het internet snel en stabiel genoeg? Wie moeten we hebben als iets stuk gaat? Wij doen er alles aan om technische problemen te voorkomen en mocht er toch iets fout gaan, dan verhelpen we het ter plekke.

  2. Communicatie

    Wij moeten altijd op de hoogte zijn als er vertraging optreedt bij een speler; of deze zich nu verslapen heeft of zijn muis kwijt is. Daarom zorgen we ervoor dat we op tijd kennismaken met de spelers en contactgegevens uitwisselen. We lossen zelfs de kleinste problemen zo snel mogelijk op, want een negatief bericht op social media kan flink wat schade doen.

  3. Integriteit

    Wij zijn verantwoordelijk voor een eerlijk verloop van het toernooi, dit betekent dat elke speler onder exact dezelfde omstandigheden moet spelen. Op dit niveau luistert dat heel nauw: iedereen speelt op exact dezelfde computers met exact hetzelfde scherm, heeft precies evenveel warm-up-tijd. Iedereen mag muziek luisteren tijdens het spelen, of niemand mag dat. Zodra een speler het gevoel heeft dat er oneerlijke omstandigheden zijn, kan deze weigeren om te spelen. Dit levert natuurlijk vertraging op.  

Het resultaat

Na afloop van het toernooi kwamen spelers naar ons toe om te vragen of wij de volgende editie ook zouden doen. Ze waardeerden het enorm dat we altijd klaar stonden en met hen meedachten als er problemen waren. Het was de organisatie ook opgevallen dat het toernooi soepel was verlopen. Alex Trushliakov van StarLadder, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het verloop van alle game-toernooien bij WESG, zei na afloop:

‘It is always a pleasure to have Everything Esports acting in communications with players and referees as this is the area where even some major competitions are still lacking.’